Ernst Udet

28.02.2023

Ernst Udet byl německý stíhací pilot v první světové válce. Po Manfredovi von Richthofenovi (Červený baron) měl druhý nejvyšší počet vzdušných vítězství (62). Během války létal na strojích Albatros D.III, Fokker Dr.I a Fokker D.VII. Byl držitelem mnoha vojenských vyznamenání včetně vysoce ceněného pruského řádu Pour le Mérite a Rytířského kříže železného kříže. Narodil se ve Frankfurtu nad Mohanem 26. dubna 1896.

O létání se zajímal už od dětství, as přáteli založil v Mnichově v roce 1904 "Aero-Club", ve kterém stavěly modely letadel. Později díky bohatému otci měl možnost nalétat několik letových hodin. Ve škole nijak moc nevynikal, a ani neměl zájem o další studium. Přihlásil se dobrovolně do armády, ale kvůli nízkému vzrůstu, měl jen 160 cm jej nepřijali. Později ale Německý autoklub hledal dobrovolníky s vlastními motocykly.

Udet se přihlásil, protože měl motocykl, který dostal už dříve od otce. Společně s přáteli byl přijat do 26. Würtenbergské záložní divize, kde působil jako motospojka. Tady i při pádu utrpěl zranění ramene. Později se poznal s důstojníky letectva z letiště ve francouzském Chauny, kteří mu poradili, aby se přihlásil jako letecký pozorovatel, ale to se mu nepodařilo. Potom díky rodinnému příteli Gustavu Ottovi, který vlastnil továrnu na výrobu letadel Gustav Otto Flugmaschinenwerke v Mnichově, absolvoval letecký výcvik a v roce 1915 byl konečně převelen k letectví.

Do roku 1916 létal jako pozorovatel na západní frontě na dvoumístném stroji s pilotem poručíkem Justiniusem. Oba vyznamenali Železným křížem 2. třídy za ztížený přelet zpět do německých pozic po poškození vzpěry křídla. Justinius raději vylezl na stroj a během letu křídlo držel, protože nechtěl riskovat zajetí. Později létal s poručíkem Hartmannem. Při jednom náletu při ručním shazování bomb se jedna zachytila v konstrukci podvozku a Udet musel provést několik akrobatických úkonů, aby bomba spadla.

Po této příhodě ho na příkaz velícího důstojníka přidělili ke stíhací letce, která používala letadla Fokker E.II. 18. března 1916 dosáhl prvního vítězství ve vzdušném souboji, když sestřelil nepřátelský bombardér. Při střelbě často mířil tak, aby poškodil letadlo, ale nezabil pilota. Po třetím sestřelu 24. prosince byl vyznamenán Železným křížem 1. třídy. Od roku 1917 až do března roku 1918 sloužil v Jagdstaffel 37, kde jej baron Manfred von Richthofen pověřil velením letky Jagdstaffel 11.

V dubnu 1918 mu udělili nejvyšší pruské vyznamenání Pour le Mérite. Po smrti barona Richthofena převzal velení Jasty 4. Během srpna 1918 sestřelil 20 nepřátelských letadel. Ernst Udet měl na konci války jen 22 let. Po válce si vydělával Udet natáčením filmových leteckých soubojů a na leteckých show. V roce 1929 účinkoval v němém filmu režiséra Arnolda Fancka Die Weisse Hölle vom Piz Palü a v roce 1930 ve Stürmu über dem Montblanc a S.O.S. Eisberg. I když se nikdy o politiku nezajímal, vstoupil v roce 1933 díky Hermannu Göringovi, kolegovi (také stíhací eso první světové války) do NSDAP (Národně socialistická německá dělnická strana, Nationalsozialistische Deutsche Arbeiterpartei).

Göring mu slíbil nákup dvou amerických letadel Curtiss Export Hawk. Udet s jedním z nich předváděl akrobacii během Olympijských her v Mnichově v roce 1936. Tento stroj měl velký vliv na vývoj střemhlavého bombardéru Junkers Ju 87. Udet byl hlavním zastáncem střemhlavého bombardování a měl velký podíl na zavedení této koncepce v Luftwaffu. Do nově formovaného vojenského letectva Luftwaffe byl zařazen v roce 1935 v hodnosti štábního plukovníka a byl jedním z vedoucích Říšského ministerstva letectva. Tato byrokratická práce ho však neuspokojovala, a 1. února 1939 jej Göring jmenoval do funkce Generalluftzeugmeister ao rok později byl povýšen do hodnosti generál plukovníka.

Neúspěchy letectva ho dostaly k závislosti na alkoholu, tabáku a pervitinu. Po neúspěchu Luftwaffe v bitvě o Británii se snažil Göring a další stranický funkcionáři před Hitlerem přenést část viny i na Udeta. Ten se 17. listopadu 1941 zastřelil. V dopise na rozloučenou uvedl, že je za jeho smrt zodpovědný Hermann Göring. Jedním z důvodů bylo i poznání důsledků, které znamenaly a připravovaly nacismus pro celou Evropu a útok na Sovětský svaz. Hitler nařídil státní pohřeb, ale kvůli sebevraždě byl utajen. Podle oficiální verze se Udet zřítil při zkušebním letu s nově vyvíjeným letadlem a na následky těžkých zranění zemřel.

Po jeho smrti byla stíhací letka Jagdgeschwader 3 přejmenována na "Udet". Při cestě na Udetův pohřeb zahynul ve Vratislavi při nouzovém přistávání Werner Mölders, letecké stíhací eso (101 sestřelů). Je pohřben vedle Udetova hrobu.

Zdroj: Filmová databáze


Líbil se vám tento článek? Navštivte náš youtube kanál Létám, létáš, létáme nebo naší webovou stránku www.letamletasletame.cz