Jak si vybrat první letadlo?

22.12.2022

Mnoho lidí se mne ptá, jaké bych jim doporučil na začátek letadlo. Jsou to většinou adepti na letecký výcvik nebo čerství majitelé pilotního průkazu.

Nejprve chci poznamenat, že je mnoho zkušenějších aviatiků, kteří by v této problematice mohli poradit, ale přesto se pokusím zde napsat především své postřehy. Jestli budou někomu užitečné, přinese mi to větší radost.

Tak za prvé je třeba si uvědomit, proč vlastně chci létat. Proč si chci udělat pilotní výcvik a co chci ve svém létání dosáhnout. Někdo chce postupně dojít až do profesionálního létání, což je také možné, ale v tom vám nemohu radit, protože sám nejsem profesionální pilot.

Jiný chce létat například leteckou akrobacii a i v tomto případě bych vyhledal někoho, kdo se v této pilotní tématice vyzná, protože ani akrobacie není mým oborem.

Jestliže chcete létat pro radost nebo jako urychlení cesty z bodu A do bodu B, pak si dovolím vám dát několik typů z vlastní zkušenosti. Ale jak jsem již řekl, bude skvělé, když si takto najdete mnohem více informací, názorů a postojů, abyste byli schopni rozhodnutí, které nebude unáhlené.

Další podstatná věc je, že volba letadla je mnohem náročnější než třeba koupě běžného automobilu, protože aut si můžete vyzkoušet mnoho a máte z nich jasný pocit, který po pár minutách jízdy analyzujete a podle toho se rozhodnete.

U letadla je to složitější v tom, že na první svezení nepoznáte, zda právě toto letadlo je pro vás vhodné, neboť většinu letadel je třeba odsedět a odlétat na nich alespoň pár hodin. A z vlastní zkušenosti vím, že čím menší celkový nálet máte, tím hůř si uděláte názor na kterékoliv letadlo.

Někdo zase doporučuje dělat výcvik na svém vlastním letadle, což je též dobrý nápad, protože ušetříte peníze za pronájem a zaplatíte si jen instruktora a náklady na letovou hodinu, což je určitě lepší než pronájem letadla. Ale už se musíte o letadlo starat sami a dbát na to, aby bylo provozuschopné, což vám v leteckých školách odpadá.

Pokud se rozhodnete, že chcete létat například do 100 km okolo vašeho mateřského letiště a nemáte ambice zvyšovat délku svých výletů, chcete se jen kochat pohledem z výšky a užívat si let volným prostorem, pak vám doporučuji jednoznačně Tuláka. Jestli zvolíte jen Tuláka nebo XL či XXL, to je již na vašem rozhodnutí a vašich možnostech. Každopádně Tulák je od slova "toulat se", a proto si neslibujte nějaké maratony k moři do Chorvatska a lety po Evropě. Možné to sice je s kterýmkoliv letadlem, ale záleží jak dlouho chcete na cestách trávit, protože například cestovní rychlost Tuláka s 80 hp motorem Rotax je 100 - 130 km/h a chcete-li přeletět například úsek 500 km, pak počítejte poměrně hodně času.

Naopak, jestliže chcete cestovat daleko a rychle, dovolují vám to finanční možnosti, pak si pořiďte naprosto skvělé letadlo Dynamic WT9 a nebudete litovat. V roce 2016 jsem letěl na tomto letadle na Aero Fridrichshaffen a hangárovali jsme v nedalekém Markdorfu. Šlo o cestu dlouhou 500 km a zvládli jsme ji asi za 2,5 hod. v letové hladině 75. Mohu říct, že to byla skvělá zkušenost. Takže pokud budu chtít někdy létat delší trasy, pořídím si ještě druhé letadlo, právě např. Dynamic, protože ten splňuje požadavky na dálkové létání.

Další samostatnou kapitolou jsou přistání u kamaráda za zahradou nebo na jeho soukromé ploše čítající zhruba 150 m. Tak na to v tuto chvíli zapomeňte, tedy pokud nemáte ještě nic nalétáno. A pokud ano, počítejte, že přistání na krátké dráze vyžaduje další návyky, které získáte pouze pravidelným a častým létáním na konkrétním typu letadla. Ačkoliv Bristell je letadlo určené také pro delší trasy, protože je velmi pohodlný, dá se s ním za určitých podmínek přistát i na 150 metrech. Osobně jsem si to vyzkoušel na letišti Hubiles a dokonce v sóle jsem i na 150 metrech odstartoval.

Protože mne však láká toto krátké poskakování po letištích a přistávání na kratších drahách, rozhodl jsem se právě pro uvedeného Tuláka XXL se silnějším motorem a koly Thundra, abych byl schopen sednout kdekoliv. To by mi například Bristell nebo Zephyr neumožnili.

Jestliže si chcete poletovat okolo komína a být i rychlejší, pak by se vám mohl líbit právě uvedený Zephyr, což je též velice hodné, nezáludné a příjemné letadlo. Zephyr je starší bratr Faety, která je též skvělá a umožňuje vyvinout poměrně vysokou rychlost. Například během naší cesty do zmíněného Friedrichshaffenu jsme letěli dva Dynamiky, dvě VL3 a vedl nás Tomáš Kubec na své Faetě. Ačkoliv by nás to před tím vůbec nenapadlo, během letu jsme jej stále museli upozorňovat, aby na nás čekal a nevzdaloval se od skupiny. Zkrátka jsme mu nikdo nestačili.

Těch faktorů pro výběr letadla je mnoho. Osobně jsem si poměrně dlouho letadla půjčoval a byl tak schopný si udělat postupně obrázek, co vlastně chci a na co se zaměřit. A podle toho jsem se také rozhodl. Takže mohu-li vám poradit, nikam nespěchejte, vždyť koupě letadla není jako si koupit rohlík či ponožky. Dějte si dostatek času a neukvapte se, protože je zbytečné, abyste si koupili něco, co by se mohlo stát vaší pomyslnou koulí na noze.

Je známo, že se nám nejlépe létá na letadle, na kterém jsme se naučili. Kdysi jsem si také říkal, že nechci nic jiného než Zephyr, protože jsem s ním byl po výcviku velmi spjat, ale postupně, jak jsem se roskoukával a zkoušel další letadla, udělal jsem si svůj a možná i objektivní náhled na celou tématiku. Dnes už vím, že to co chci v létání já nemusí sedět druhému a naopak, proto vám nechci ani v nejmenším říkat, že tento můj názor je nejlepší. To ani náhodou. Mohu však s čistým svědomím říct, že vyhovuje mně, ale jak to máte vy, to už se musíte rozhodnout sami.

Takže držím palce při výběru svého letadla a věřím, že budete mít z létání alespoň takovou radost jako mám já, protože to mnohdy ani nejde popsat.

Letu zdar!