Jaká je výhoda ultralehkých letadel?

23.09.2022

Jestliže toužíte létat a uvažujete o pilotním výcviku, doporučuji vám, abyste si v první řadě položili otázku: "Co od svého   očekáváte?". To je velmi důležité, protože létání a celkově letectví je široké téma.

Tento NG5 Bristell na pardubickém letišti je také ultralight, ale vidíte, že může absolvovat i procedůru jako "dospělé" letadlo, včetně využití služby Follow Me a dalších benefitů řízeného letiště.

Někdo touží být profesionálním pilotem dopravního letadla a jiný by zase rád létal s vrtulníkem ve službách armády či policie. Někomu může imponovat práškovací letadlo další by se rád stal pilotem záchranářského vrtulníku či hasícího letadla. U těchto požadavků bych vám asi doporučil oslovit nějakou profesionální leteckou školu v rámci všeobecného letectví, aby vaše vytoužená kariéra byla co nejefektivnější a nejrychlejší. V tomto případě je nutné počítat s poměrně vysokými náklady na celé studium a zároveň si uvědomit, že samotný dostatek peněz vám ještě nezaručuje post profesionála.

Mnoho lidí, včetně mne, toužilo a touží létat, bez toho, aniž by se létání za všech podmínek stalo jejich povinností. Člověk chce jednoduše zažívat pocit svobody volného letu, který si koriguje sám a to mu stačí ke štěstí. V tom případě je skutečně jedinečný onen ultralehký výcvik. Detaily a specifika výcviku jsem nastínil v článku "Proč se rozhodnout pro výcvik pilota ultralehkého letadla?" a budete-li chtít, můžete mne kontaktovat na mém webu www.letamletasletame.cz , kde vám cestou telefonátu nebo e-mailu vysvětlím podrobnosti. Nyní se však vraťme k tomu, jaká je výhoda ultralehkých letadel.

Ačkoliv se tento P51 Mustang tváří jako válečník, je to také ultralight. Majitel Alois Janata.

Doufám, že jsem vysvětlil, proč se dnes budu věnovat právě ultralightům a "nenaštvu" příznivce GA, což je též velká kapitola, ale výše je vysvětleno, že to je nejlepší cesta na profesionální dráhu pilota nebo pro člověka, který si může dovolit do svého krásného koníčku investovat mnohem více peněz, i když...

Jak jsem v odstavci výše poznamenal, tzv. "velké" létání (general aviation nebo též GA) je mnohem dražší než to ultralehké, ale ve své podstatě právě ultralighty zaznamenaly velký rozmach za posledních 30 let a v dnešní době si můžete koupit v této kategorii letadlo jak za desítky tisíc korun, tak i v řádech milionů korun. Vybavení a kvalita zpracování letadel je opravdu rozmanitá. Česká republika je navíc uznávána jako velmoc mezi výrobci ultralehkých letadel a tudíž máte skutečně obrovský výběr.

Když už jsem zmínil Česko jako velmoc, musím dodat, že zatím nejlepší "ultralight" který jsem měl tu čest pilotovat byl WT9 Dynamic ze Slovenské produkce. Nechci křivdit ostatním výrobcům a tento můj názor berte pouze jako subjektivní hodnocení, protože z těch desítek typů letadel mám odlétáno zatím asi jen 10 typů, což mne ve skutečnosti neopravňuje k takto významnému úsudku a vycházím pouze z vlastních zkušeností. Ačkoliv na WT9 Dynamic mám nalétáno asi 150 hodin, ještě větší nálet mám na NG5 Bristell a ten naopak považuji za skutečný kočár mezi ultralighty, protože v ničem pohodlnějším jsem ještě neletěl.

Nicméně dnešní ultralehká jsou velmi modernizované a často mají i vybavení jako mnohá letadla vyšší kategorie GA. Co se týče rychlosti těchto letadel, můžeme se bavit o rozmezí např. od 80 km/h do několika set km/h, tedy, hovoříme-li o cestovní rychlosti.

Není výjimkou, že mnoho aviatiků využívá svá letadélka k cestování po celé Evropě, ale je třeba chápat, že každá země má svá specifika, která je nutno dodržovat. Věřím, že v rámci tohoto blogu vám přiblížím i některé piloty, kteří létají po celém světě právě v kategorii ultralightů. Mnohé z nás potěšila mladá pilotka Zara, která v minulosti na ultralehkém letadle Shark slovenské výroby obletěla svět.

Tedy, hlavní výhodou ultralehkých letadel jsou především provozní náklady. Nejen, že většina z nich létá na automobilový benzín Natural 95, ale i samotná údržba letadel je finančně mnohem přijatelnější než údržba letadel třídy GA.

Tento krásný JAK-3 je též ultralight a jeho majitel je Ladislav Ábel

Mám i nepatrnou příhodu ze svého aviatického života, kdy jsem začínal létat na východním Slovensku a letadla si půjčuji ve společnosti Future Fly s.r.o., o které jsem již také psal. Abych si mohl půjčovat letadla, která spadají váhově do kategorie ultralightů, ale jsou registrována pod slovenským leteckým úřadem, tedy v kategorii GA, bylo nutné absolvovat výcvik tzv. LAPL (light aircraft pilot licence), který již spadá do vyšší kategorie GA a člověk tak může pilotovat letadla do 2000 kg a vozit až 4 osoby na palubě včetně pilota.

Do té doby jsem měl nalétáno něco přes 400 hodin v kategorii ULL, tedy ultralehkých letadel. Když jsem si prvně půjčil jejich skvělé letadlo SD4 Viper, též slovenské výroby, rozhodl jsem se letět nad Spišský hrad a k Tatrám. Tehdy mi majitel společnosti pan Jirsák posadil do kabiny jednoho z jeho začínajících pilotů Dušana Tomčíka, který v té době létal již asi rok jako samostatný pilot v kategorii GA. Když jsem řekl, že létám ultralighty, Dušan znejistěl a bylo vidět, že má obavy, jak se bude náš další let odehrávat.

S Dušanem Tomčíkem na letišti ve Svidníku. Z námi SD4 Viper a v pozadí MIG21

Nicméně jsem jej během naší cesty přesvědčil, že hodiny strávené v kabině ultralightů měly význam a při cestě zpět na mateřské letiště se mu očividně ulevilo, neboť se přesvědčil, že jeho představa o ultralightech byla mylná. Nakonec se z nás stali kamarádi a dnes spolu létáme poměrně často a společně sdílíme aviatické radosti. Dokonce jsme navštívili Dušanova bratra v Ružomberoku, samozřejmě letecky a společně absolvovali již mnoho společných letů. Tím jsem vám chtěl jen sdělit, že čas strávený v kabině ultralightu přispívá k vašemu aviatickému růstu stejně jako sedíte-li v Cesně 172 či Z43. Ale to už je opět na jiné povídání.

Rozhodujete-li se pro výcvik pilota ultralehkých letadel, pamatujte, že v této kategorii máte, v dnešní době, mnoho možností a co se týče financí, provoz těchto letadel bude pro vás rozhodně zajímavější. Jestliže budete mít jakékoliv dotazy, kontaktujte mne na mém webu www.letasletamletame.cz a rád to s vámi proberu osobně.

Abyste se trochu potěšili leteckou tématikou a ultralehkými letadly, podívejte se na následující video, které vás určitě nadchne stejně, jako nadchne vždy nás účastníky, když si jej pustíme. I vy můžete takto s námi v budoucnu létat, tak na to pamatujte a jděte si za svým snem: