Je lepší vlastnit letadlo nebo si ho půjčovat? 2

18.10.2022

Dnes navážu na první část tohoto příspěvku, protože mnozí z vás se rozhodují, zda je lepší si letadlo půjčovat či jej vlastnit. Každý se nakonec musí rozhodnout sám za sebe a podle svých očekávání či možností. 

Letadlem společnosti Adventurefly jsme byli na výletě v Chebu. To byste nevěřili, jak po takovém dlouhém letu člověku vytráví. Na mne jídlo teprve čeká, protože jsem musel fotit.

V každém případě zde už je dobré se poohlédnout po vlastním letadle. Vžijte se totiž do role provozovatele půjčovny letadel a SLZ, kdy by si někdo půjčil letadlo, které máte například na leasing a celý den vám jej blokoval s tím, že byl někde na leteckém dni či sletu. Určitě by se vám to také nelíbilo. Myslím si, že i zde je zapotřebí trochu sebereflexe a uvědomění, že ačkoliv mi máme létání jako koníček, druhým lidem to přináší obživu a je tedy rozumné dojít k jakémusi kompromisu.

Ačkoliv osobně rád využívám služby půjčoven letadel například v Mladé Boleslavi v rámci Pilotní akademie, dnes ADVENTUREFLY.EU nebo ve slovenských Bidovcích letecká škola a půjčovna letadel Future Fly s.r.o., pochopil jsem, že si jimi nabízená letadla budu rád půjčovat i nadále, abych si minimálně udržel své návyky a využil jejich skvělé stroje, ale zároveň mne mé aviatické ambice přiměly k poohlédnutí i po vlastním letadle.

Na křídlech Viperu SD4 společnosti Future Fly s.r.o., která je nejen půjčovnou, ale především skvělou leteckou školou a z níž vyvstali i někteří vojenští nebo dopravní piloti.

Pokud se rozhodnete pro koupi vlastního letadla, je opět nutné si rozmyslet, jaké máte od svého létání požadavky a jaká očekávání. Všechno se samozřejmě odvíjí od peněz, kterými disponujete, ale zároveň je potřeba pochopit, že i když máte dostatečné prostředky a chcete létat pomalu, nízko a přistávat na každé "mezi", asi si nebudete pořizovat fantastický Blackshape, ale sáhnete po letadle typu STOL. Další kritérium je možnost koupit stroj sám anebo ve dvojici či trojici, což zase přináší úlevu například od poplatků spojených s pojistkou, pravidelnou údržbou a dalšími náklady, ale rozhodně musíte být schopni se domluvit, kdy si budete letadlo půjčovat, aby to vyhovovalo i ostatním majitelům.

Takže, jak jsem již nakousl, vlastnictví letadla přináší výdaje na údržbu a pravidelné kontroly či palivo, protože to je většinou v půjčovnách součástí nájemného. Osobně jsem kupoval palivo za posledních 13 let asi 5x, když jsem byl mimo dosah mateřského letiště. Musíte počítat i s hangárováním svého letadla, stejně jako s pravidelným placením pojistek. Pochopte, že tentokrát jste za funkčnost svého letadla odpovědni vy jako provozovatel a vlastník, což jste v rámci půjčování nemuseli řešit.

Na svých cestách po letištích se seznámíte se skvělými lidmi. Zde jsme se skvělou Klárkou Anderlovou na věži letiště v Českých Budějovicích, kde působila jako řídící letového provozu v rámci armády, ale kde působí i nyní v rámci leteckých služeb. A setkání s ní je pro mne vždy radost.

Jak jsem již uvedl výše, je třeba se rozhodnout, zda chcete létat dálkové lety, lety po Evropě, v čemž vám nic nebrání. Je však nutné podle toho volit letadlo, které bude mít patřičný dolet a zároveň i rychlost, která bude pro vás radostí. Jiné bude cestování s letadlem, které má cestovní rychlost 140 km/h a naopak s letadlem, kde není problém letět 250 km/h. Samozřejmě další z kritérií je pohodlí, které vám dané letadlo nabízí.

Osobně jsem nalétal téměř 300 hodin na SLZ NG5 Bristell, který považuji za skvělé a především komfortní a pohodlné letadlo. Ačkoliv v něm letíte například z východního Slovenska do Mladé Boleslavi, po tříhodinovém letu necítíte žádnou únavu. A stejně tak, když polétáváte po vlastech Českých, tu a tam si přistanete na limonádu, občas na wc prohodíte pár slov s lidmi na letištích, za celý den nepociťujete například bolesti zad nebo nohou způsobené dlouhým sezením v kabině Bristellu. Ačkoliv jeho cestovní rychlost je 170 - 180 km/h, jeho pohodlí vám to bohatě vynahradí. Tím samozřejmě netvrdím, že Bristell nedokáže letět i přes 200 km/h, ale už to pro něj není moc přirozené. Vne (nepřekročitelnou rychlost) má 270 km/h.

Ale samozřejmě, že jsou i další letadla, která jsem měl možnost vyzkoušet, jako třeba Dynamic WT9, a na kterém jsem nalétal cca 150 hodin jak v rámci ULL, tak v rámci GA. Letové vlastnosti Dynamiku jsou skutečně skvostné a též jsem si jej moc oblíbil. Pokud toužíte po dlouhých trasách, potom rozhodně nesáhnete vedle, když si pořídíte právě WT9.

...pokračování příště

Líbil se vám tento článek? Navštivte náš youtube kanál Létám, létáš, létáme nebo naší webovou stránku.


I toto můžete následně zažít s půjčenými letadly. Zde máme půjčené Bristelly ze společnosti Adventurefly.