Proč mám rád slety ultralehkých letadel?

01.11.2022

Každý máme svoji úchylku, jak říká s oblibou jeden náš rodinný přítel. Moje úchylka je létání a dnes si troufnu říct, že jde doslova o závislost. Jak jsem na to přišel?

Je to jednoduché. Pokud jste na něčem závislí a máte chvilku absenci, pak to poznáte velmi brzy. Nicméně jsem si položil otázku, co se mi na tom létání nejvíce líbí. A odpovědí přišlo hned několik. Jedna z nich byla - atmosféra na ultralehkých sletech a moc rád bych vám o nich dnes něco řekl.

Mám velkou radost, že naši čeští aviatici v 90. letech začali s budováním tohoto skvělého koníčku a dotáhli jej doslova do dokonalosti. Nejen, že dnešní ultralehká letadla mají mnohdy vybavení, které by jim mohla letadla třídy GA závidět, ale také je mnoho příležitostí, jak poznat další nadšence a fandy amatérského létání. V neposlední řadě patří poděkování i naší skvělé LAA ČR.

Z tohoto důvodu vznikla řada setkání, z kterých se v posledních 30 letech stala doslova tradice. Slety ultralehkých letadel jsou každou leteckou sezónu doslova žádaná pastva aviatiků, protože jsme jednoduše ve svém živlu. Navíc mnoho z nás zažije takový frmol, který na svém klubovém letišti běžně nevidí.

Pro každého milovníka létání a aviatika v jedné osobě by měla být občasná návštěva nějakého sletu příjemnou povinností, protože může nabrat mnoho nových zkušeností jak v oblasti příletů či odletů, tak především získat informace od dalších zkušených kolegů, kterými se slety jen hemží.

Osobně nechci psát o tom, který slet je lepší a který horší, protože vždy jde o otázku úhlu pohledu, ale spíš mohu doporučit slety, kde jsem zažil něco, pro mne, zajímavého a v žádném případě to neznamená, pokud o některém letišti nebo sletu nehovořím, že jej automaticky zatracuji, to bych byl velmi nerad, pokud byste si to tak vyložili.

Takže například se mi moc líbilo na sletu ve Strunkovicích nad Blanicí, kde je opravdu malebné okolí. Po sletu jsem si jen tak pro radost hned zalétl nad hrad Kašperk a Velhartice. Krásný slet ULL byl i na letišti Všeň, kde jsem byl již mnohokrát, ale jeden slet mi utkvěl v paměti a určitě na něj nezapomenu. Určitě se ptáte proč, že?

Díky dost nevlídnému počasí, většina posádek buď nedoletěla nebo svůj počin přistát ve Všeni zrušila. Mně se tehdy let z Mladé Boleslavi zamlouval, protože v tomto směru byla oblačnost v bezpečné výšce a zaručovala mi dolet na pár kilometrů vzdálené Všeňské letiště. Jako záložní letiště jsem si připravil Mnichovo Hradiště, kdyby došlo k zhoršení oblačnosti a kromě toho je po cestě několik tzv. práškařských ploch, kde by šlo v nejhorším případě přistát.

Zde vidíte dvě ze dvou letadel, která se onoho sletu ve Všeni tehdy zůčastnila.

Let jsem tedy zrealizoval a byl jsem doslova nadšen, neboť toho dne jsme se na avizovaný letecký den dostavili pouze 3. Tedy slovy dvě letadla a jedno rogallo. Již si nepamatuji o kterého rogalistu šlo, ale s letadlem jsem přistál já a můj kamarád Lojza Janata na svém červeném Kitfoxu. Lojza tehdy hangároval v Mnichově Hradišti, takže to měl podobné jako já a celkem bez problém doletěl na místo určení.

Další skvělý a již tradiční slet je na letišti Třebihošť. Nejen že osazenstvo letiště jsou naprosto skvělí lidé, ale vždy připraví velmi poutavý program pro aviatiky i neaviatiky. Navíc, pokud se někdy rozhodnete přiletět na Třebihošť mimo víkendu, často vás tam velice vřele přivítají a poskytnou i občerstvení. Ačkoliv je letiště Třebihošť pouze jednosměrné, není těžké na něm přistát a nemusíte si vůbec dělat zbytečné starosti s přistáváním do kopce. Jen si ohlídejte ohradník, který je na začátku dráhy a jinak sednete jak do peřin.

Možná bych ještě zmínil jeden slet, který mne také nadchl. Byl to slet na letišti Trutnov. I zde byl velmi pestrý program a opět jsme se tam setkali s lidmi, které pojí stejný koníček jako nás. Navíc v Trutnově můžete potkat Láďu Ábela s jeho replikou JAK 3 a mohu vám říct, že i když se jedná o ultralehkou repliku, budete vždy mile překvapeni jak zpracováním tohoto stroje, tak zvukem jeho šestiválce Suzuki a v neposlední řadě i pilotním počínáním samotného Láďi Ábela.

S letištěm Trutnov je spojeno jméno otce a syna Drahošových, kteří již roky vyrábí právě zde jejich skvělá letadla, jako například zmiňovaný JAK 3, Bücker Mirka Drahoše, či nedávno postavený C 11. Nemohu opomenout již dlouhou řadu Tuláků XL a XXL, která vychází z této skvělé dílny a mistři Drahošové jim dávají skvělou podobu, perfektní vlastnosti a předávají tak radost mnoha aviatikům. Ale to je téma na samostatný článek.

Takže věřím, že jsem vás alespoň trochu navnadil na vlnu ULL sletů a třeba se někdy někde potkáme.

Možná vás alespoň trochu nadchne ukázka z leteckého dne na ultralehkém letišti Loučeň z roku 2016 v následujícím videu.

Líbil se vám tento článek? Navštivte náš youtube kanál Létám, létáš, létáme nebo naší webovou stránku www.letamletasletame.cz