Proč se rozhodnout pro výcvik pilota ultralehkého letadla?

30.10.2022

Uvažovali jste někdy nad tím, že byste se naučili pilotovat skutečné letadlo? Toužíte po volném pohybu po obloze? A víte, že je to velmi jednoduché? Samozřejmě, že všechno má své určité podmínky a nejinak tomu je s létáním. Rád bych vám dnes trochu představil to naše ultralehké létání.

Když se řekne ultralight, mnoho lidí se zhrozí a okamžitě reaguje poznámkou: "Ultralajty přeci často padají!" A hned v tomto okamžiku bych vám rád vnesl trochu více informací do vašich všeobecných znalostí, které vám předala média.

Nejprve si řekněme, co to znamená, když se letadlo označí vizitkou "ultralight". V překladu to znamená ultra-lehký, což je označení především váhy letadla. V každé zemi mají ultralighty různé váhové údaje. V České republice to bylo do nedávna 450 kg, včetně posádky, provozních náplní a zavazadel, bez záchranného systému. Záchranný systém je padák, který je zabudovaný v některých letadlech a slouží k záchraně osob v případě např. poškození kormidel nebo při nouzovém přistání nad lesem, kde není možnost přistát apod. Tento záchranný systém mohl mít až 25 kg, tedy plně obsazený letoun s padákem mohl mít až 475 kg. Nyní je to lepší a ultralighty mohou mít až 600 kg.

Vzhledem k tomu, že po roce 1989 se v Československu začalo rozvíjet amatérské letectví poměrně rychlým způsobem a mnoho lidí začalo svá letadla vyrábět doslova doma "na koleni", bylo nutno postupně měnit i legislativu s tím spojenou. V porevolučním Československu vznikaly různé firmy zabývající se výrobou ultralehkých letadel a komponentů k nim.

Takže, již víme, že ultralight je označení především váhové, ale je nutné vědět, že právě k těmto nejlehčím letadlům byl největší přístup veřejnosti, takže ve své podstatě si po revoluci mohl udělat pilotní průkaz na tato letadla kdokoliv, kdo splňoval podmínky spojené s létáním. A právě z tohoto důvodu vznikla i Letecká amatérská asociace České republiky, která nás amatérské piloty ultralightů zastřešuje a pomáhá nám realizovat náš milovaný koníček.

Neznamená to, že bychom byli ušetřeni dodržování poměrně složitých a rozsáhlých leteckých předpisů, ale právě díky asociaci se nám dostává mnohem jednodušší přístup, jak se vzdělávat a pracovat na sobě, abychom obstáli ve vzduchu, kde se pohybují všechna letadla, tedy i dopravní či vojenská.

Pokud si představujete, že po svém rozhodnutí létat na ultralightu vám řekneme co máte dělat a začnete "jen tak" napospas osudu, tak jako tomu bývalo právě na konci osmdesátých a začátkem devadesátých let (podle vyprávění pamětníků), jste na velkém omylu.

Nejprve je třeba projít lékařskou prohlídkou, která je nezbytná a jednoduše se bez ní neobejdete. Následně absolvujete zkoušky na Českém telekomunikačním úřadu, kde je podmínkou získání Omezeného nebo Všeobecného průkazu radiotelefonisty letecké pohyblivé služby. Tento průkaz potřebujete k tomu, abyste prokázali svoji schopnost zodpovědně komunikovat v éteru přes rádio.

Jakmile máte průkaz zdravotní způsobilosti, můžete začít s výcvikem. Nejprve je třeba absolvovat minimálně 21 hodin teorie z celkového počtu 45 hod., abyste mohli prvně usednout do letadla a začít s praktickým výcvikem. Praktický výcvik má minimální rozsah 21 letových hodin, ale ujišťuji vás, že záleží pouze na vaší šikovnosti, kolik hodin skutečně odlétáte, protože až váš instruktor rozhodne, zda vás pustí k další lekci až po bezpečném zvládnutí té či oné předchozí.

Celý výcvik zakončíte teoretickou i praktickou pilotní zkouškou. Po jejím úspěšném složení jste oprávněni pilotovat samostatně ultralehká letadla.

Samozřejmě, že se můžete rozhodnout pro výcvik na větších letadlech, která již spadají do kategorie všeobecného letectví tzv. GA, ale předem si připravte větší finanční obnos, neboť samotný provoz těchto letadel je dražší.

Možná budete překvapeni, ale v dnešní době mají ultralehká letadla velký rozsah ve svém vybavení a též v rychlosti, kterou se pohybují. Jsou dokonce ul. Letadla, která létají více jak 300 km v hodině, ale samozřejmě i cena těchto letadel se může pohybovat řádově v milionech korun.

Proto je důležité si na počátku uvědomit, co od létání očekáváte. Chcete být dopravní pilot? Chcete létat v armádě? Chcete být letecký instruktor nebo chcete létat u záchranky? Jestliže si řeknete, že se chcete pouze vozit a užívat si krásy světa z výšky a například se dostat rychleji z bodu A do bodu B, potom by právě ultralehká letadla mohla být pro vás ta správná volba.

Ilustrační video, kde dokonce mladá slečna pilotuje ultralight. Tak proč byste nemohli i vy?

Líbil se vám tento článek? Navštivte náš youtube kanál Létám, létáš, létáme nebo naší webovou stránku www.letamletasletame.cz