Ruská sportovní letadla

08.11.2022

Dnes bych vám rád představil několik ruských sportovních letadel, která se občas objevují i u nás a létají na nich Čeští sportovní piloti.

I3 - SP91

Ačkoliv se v mém webu zaměřuji převážně na ultralehká letadla a amatérské létání, někdy se podívám i na weby v jiných státech a právě na jednom ruském serveru jsem objevil několik letadel, která stála za povšimnutí. Takže vám je zde předávám.

Cvičný akrobatický letoun I-3 (SP-91)

Sportovní letoun I-3 byl vytvořen v konstrukční kanceláři Interavia v roce 1991. Sériová výroba byla zahájena koncem 90. let 20. století. Jako pohonnou jednotku používá SP-91 pístový hvězdicový letecký motor M-14P o výkonu 360 koní, který je spárován s nastavitelnou vrtulí MTV-9-8C nebo V-530. Do letadla lze také nainstalovat výkonnější motor M-9F o výkonu 450 koní. Důležitou vlastností SP-91 je téměř úplná absence reakce na proudový točivý moment od vrtule, což umožňuje na něm cvičit piloty proudových letadel. Sportovní letoun I-3 se kromě Ruska aktivně vyváží do evropských zemí a Spojených států amerických.

Akrobatický cvičný letoun SU-29

Ruský sportovní dvoumístný Su-29, vyvinutý společností Suchoj Design Bureau, je produktem hluboké modifikace letounu Su-26M. Rozdílem od předchůdce bylo přidání druhého kokpitu, zvětšení délky trupu a rozpětí křídel. V roce 1991, téměř rok po zahájení, byly projekční práce dokončeny. Poté se okamžitě začali stavět první dva prototypy pro letové zkoušky. Koncem téhož roku se letoun poprvé vznesl do vzduchu. Na jaře 1992 vyjela první sériová kopie z výrobní linky. O něco později se Su-29 účastní olympiády ve Francii, kde získává velký zájem zahraničních partnerů. Od tohoto okamžiku začíná aktivní dodávka letadla do zahraničí. Celkem opustilo sklady továren více než 60 strojů tohoto typu. Dnes je již výroba Su-29 ukončena.

SU 29

Akrobatický letoun Jak-54

Koncem 70. let se objevila nová disciplína v leteckém sportu - letecká akrobacie, která vyžaduje od sportovních letadel vysoké rychlosti úhlové rotace. Jak-50 byl v této době již značně zastaralý a nemohl již plně odolávat zahraničním, konkurenčním typům jako Pitts, Extra a KAP. Hlavní překážkou vzniku nového typu však byl nedostatek lehkého, kompaktního a výkonného leteckého motoru. Všechna tehdejší ruská sportovní letadla byla vybavena těžkým motorem M-14P o výkonu 360 koní. To však inženýry konstrukční kanceláře nezastavilo a na základě Jak-55M vytvořili lehký akrobatický dvoumístný letoun Jak-54. Hlavní konstruktér Dmitrij Drach se vydal cestou redukce váhy letounu a podařilo se mu to snížením hmotnosti radioelektronického a leteckého vybavení, ale též použitím nových dutých pružin a změnou uspořádání kokpitu. Sportovní letoun Jak-54 se stal důstojným konkurentem nejlepších zahraničních akrobatických strojů.

JAK-54

Akrobatický letoun Su-31

Základem pro vytvoření tohoto letounu byl opět Su-26, ale s využitím vývoje testovaného Su-29. Jednatřicítka se od svých předchůdců liší ještě rozsáhlejším využitím kompozitních materiálů, celkem zhruba o 70 %. Je vybaven novým modernizovaným motorem M-14PF, který vyvine výkon 400 koní. Ve spojení se snížením hmotnosti dosáhl poměr tahu k hmotnosti letounu 1:1, což mu umožnilo provádět složitější manévry a visení na vrtuli, které jsou u podobných letadel nad jejich síly.

Su-31

Akrobatický letoun SP-55M

Sportovní letoun SP-55M je modernizací letounu Jak-55M. Vyvinutý společností Technoavia v roce 2000. Je vybaven stejným radiálním pístovým leteckým motorem M-14X o výkonu 360 koní, spárovaným s vrtulí MTV-9. Od svého prototypu se liší menším rozpětím křídel, hydraulickými brzdami na podvozku a přítomností horní kapotáže. Byl sériově vyráběn v letech 2001 až 2009 v letecké továrně "Progress" Arsenyev. Celkem bylo postaveno asi 20 strojů tohoto typu.

SP-55M

Podle prezidenta National Association of Aviation Racing Dmitrije Sergejeviče Motina, létajícího na SP-55M, si toto letadlo vybral proto, že se spolu s Jak-55 a Su-26 těší zasloužené autoritě a respektu ve své kategorii.

Líbil se vám tento článek? Navštivte náš youtube kanál Létám, létáš, létáme nebo naší webovou stránku www.letamletasletame.cz