Splněný sen

04.01.2023

Každý člověk by měl žít svůj sen, protože jedině tak se dá žít naplněný a radostný život. Nejinak je to u nás aviatiků a stejné to je i v mém případě. Byl jsem odjakživa dítě štěstěny a vlastně všechno, co jsem v životě dělal mne muselo bavit a dělat mi radost. I z toho důvodu jsem se nestal profesionálním letcem, protože bych asi nemohl létat podle potřeby druhých, to už by mi nedělalo tu radost.

Ačkoliv jsem létal původně na Zephyru 2000, následně s Dynamikem WT9 a Bristellem NG5, což už jsou poměrně slušně vybavená a dá se říct moderní letadla, po vyzkoušení Tuláka z dílny Tomáše Podešvy ve flotile Zdeňka Doubka jsem si tento stroj zamiloval.

Vždy jsem spíše prahnul k pomalému létání a přistávání na každé mezi, což mi asi dáte za pravdu, že s Dynamikem či Bristellem za 3 miliony je to zbytečný risk a zároveň tato letadla jsou určená na zcela jiné létání. Vlastně jsem od svých prvních aviatických krůčků koukal po letadlech typu STOL, což mi Tulák poměrně dobře splnil.

Jelikož jsem trochu prostorově výraznější, hledal jsem alternativu Tuláka s vnitřním prostorem v kabině alespoň o velikosti Bristella. A světe div se! Dozvěděl jsem se, že v Trutnově jistý pan Drahoš s tatínkem a kamarádem vyrábějí upravené Tuláky s názvem Tulák XL a XXL, tedy vyšší a širší. Objednal jsem si jeden takový kousek, a protože můj sen bylo letadlo STOL, byla moje prosba na Mirka Drahoše taková, že Tulák XXL musí mít silnější motor než dává obvykla, tundry kola a pevnější podvozek kvůli krátkým přistáním.

To vše mi Mirek splnil a na konci října 2022 byl můj "Tuly" připraven k transportu na domovské letiště.

Jako pohonnou jednotku zvolil mistr Drahoš automobilový motor Suzuki J20H, což je vodou chlazený motor s elektronickým vstřikováním o objemu válců 2000 ccm3. Tento dvoulitr má výkon 140 koňských sil, což je skutečně síla, tedy ve vztahu k Tulákovi a jednou z prvních věcí, které jsem musel vypilovat, byly starty, ale o tom až později.

Jak jsem již řekl, motor je vodou chlazený chladič dimenzovaný na poměrně vysoké teploty vzduchu, proto je rozprostřen po celé délce motoru. V létě to má zcela jistě obrovskou výhodu, že můžete létat dokud vás vzduch udrží, protože motor je naprosto skvěle ochlazován. V zimě je však třeba řešit zakrytování předních průduchů za vrtulí, protože u Tuláka XXL jsou mnohem větší než u původní Podešvovy verze.

Na horní části motoru jsou umístěny svíčky, které jsou napájeny indukčními cívkami. Ačkoliv se jedná o automobilový motor, nemá dvojí zapalování řešené stejně jako letecké motory, že na každém válci jsou dvě svíčky. Každý válec má pouze jednu svíčku, ale je napájena ze dvou zdrojů, takže v případě poruchy mohu v kabině přepnout zapalování č.2 a poběží tak 2. okruh.

Vytápění kabiny je zabezpečeno malým automobilovým radiátorem propojeným s vodním systémem, takže chladící kapalina, která prochází motorem je hnána do radiátoru, který třemi průduchy pomocí elektromotoru žene teplý vzduch do kabiny.

Co se týče letových vlastností Tulyho, tak jsem opravdu nadšený, protože letadlo je velmi citlivé na jakýkoliv zásah do řídících prvků a díky silnému motoru umožňuje i poměrně svižné stoupání až 8 m/s v sóle a 5 m/s ve dvojím.

Ačkoliv Tulák XXL není předurčen na dálkové lety, mým cílem se silnější pohonnou jednotkou bylo právě umožnění zdolat delší trasy poměrně rychle. Cestovní rychlost je u mého letadla v rozmezí 110 - 160 km/h a v případě potřeby bez problémů dosáhnu i 180 km/h, což však nedělám standardně, neboť Vne u Tulyho je 185 km/h.

Není divu, že díky tomuto výkonu jsme ve dvojím přelétli Tuláka XXL z LKMB do LZSV za 2 hodiny a 35 minut, což jsme nepředpokládali ani ve snu. Ale díky větru do zad se nám to skutečně povedlo.

Ale v stále větším náletu zjišťuji, že Tulymu svědčí nejvíce rychlost 120 - 140 km/h, protože i spotřeba je potom nějakých 12 L na hodinu. Jakmile přesáhnu tuto rychlost, spotřeba benzínu roste a při rychlosti 170 km/h jsem spočítal cca 18 L/hod.

Základní letové údaje mi ukazuje Horis od Kanardie, kde mám všechny potřebné hodnoty.

Samozřejmě, že každý, kdo létá s Tulákem si volí přístroje, které mu vyhovují. Ačkoliv jsem dlouho létal s velkými displeji, do letadla tohoto typu se mi to nelíbilo a chtěl jsem něco takového trochu "country", což se mi povedlo a opět chci poděkovat Mirkovi Drahošovi a jeho company, jak se jim vše podařilo nainstalovat a zapojit.

Musím říct, že jsem měl sen letadlo typu STOL, což se mi povedlo, ale v tomto provedení jej velice předčilo, takže pokud se rozhodujete pro podobné letadlo, Tulák XXL je skvělá varianta a nemusíte mít připravených několik milionů korun. Jednu negativní okolnost však vidím již nyní a tou je čekací doba na letadlo, protože již teď vím, že Drahošové jsou asi na dva roky dopředu vytíženi.

Takže vám přeji splnění vašich snů a podotýkám, nenechte se od nich odradit. Vždyť mně i sám výrobce před pár lety říkal, že silnější motor než 120 koní do Tuláků nedává a přesto se to shodou okolností povedlo a právě sám Mirek Drahoš mi motor sehnal, takže věřte v to, co chcete a určitě se vám povede docílit svých snů a přání.

Letu zdar!