Vybuduj si svou vlastní plochu pro přistání a vzlety - jde to!

17.02.2023

Vybuduj si svou "jakoukoliv další plochu", přístřešek pro letadlo, či hangár ! 

Autor článku: Filip Zejda 

Vaše plocha obvykle nebude uprostřed polí na náhorní plošině na ideální rovině. Ne - tak to nebývá! Nebo jste opravdu pěkný klikař. Většinou seženete nějaký kus pozemku v údolí tam, kde ho nikdo příliš nechce a je zemědělsky špatně využitelný. Nejspíš to bude podmáčená louka u lesa na severní straně, kde je stále chlad a sníh a jinovatka tam vydrží sakra dlouho. Po ránu je tam věčně namrzlá tráva. Někdy dostanete nabídku na kus louky v příkřejším kopci.

Kupte ji, lítat se naučíte! Letadlo si upravíte. Jde to!

U Mokřadu si poradíte tím, že požádáte vodoprávní úřad a stavební úřad o jeho zavezení stavební sutí. V podmínkách bude nejspíš strhnutí ornice, vybudování drenáže, zavezení a opětovné navršení ornice. Něco to bude stát a vyplatí se to udělat svépomocí, nebo kooperací. Mnoho stavebních firem je vděčných za umožnění skládky stavební suti, avšak musíte mít předchozí povolení od stavebního úřadu. Zpravidla Vám pozemek s vděčností sami následně po zavezení i upraví! S životním prostředím se poradíte o skácení stromů ve směru vzletu, pokud to bude nutné a za to obvykle vysázíte násobek stromů nových, tam kde Vám vadit nebudou.

Ideální je jednat s prodávajícím na rovinu, já vím... Jakmile ale někdo zjistí, že máte letadlo a že někde chcete přistávat a vzlétat, okamžitě tam vzroste cena za pozemky a vznikne "petiční služba" proti létání z té oblasti. Zažil jsem to. Několikrát. Tak to prostě je! 

Řekl bych, že jste začínající chovatel ovcí. Mít dvě nebo víc oveček není na škodu, jsou to skvělé sekačky, potřebují ale péči, přístřešek kam se vejde i letadlo, dokrmovat je na zimu, stříhat a nezapomeňte - ovce potřebují pořádný kvalitní a nerozbitný elektrický ohradník. Jsou mlsné a prolezou kde čím za maliním a jinými pochoutkami.

Prvně kupujte, upravujte a až pak nakonec tam létejte už jako vlastník a "držitel hlíny". Opačný postup s sebou nese velká rizika zbytečné nevole spoluobčanů s tím, že Vám patří akorát tak hlína v květináči! Pro běžného sedláka jste bezzemek, někdo koho nemusí akceptovat. Létejte co nejdále od samot a obcí při přistání a vzletu.

Máte vyhlédnutou plochu? Nejste si jist, zda by tam bylo možné přistávat? Jakým konkrétním způsobem vzhledem k překážkám by to šlo? Můžeme to vyzkoušet s Vámi na palubě...Já sám jsem před asi 16 lety požádal zkušeného pilota a instruktora pana Dederu, aby mne naučil s mým letadlem Yetti J-03 s motorem Škoda Favorit o výkonu 68 koní s prokluzujícími klínovými řemeny reduktoru, létat mou plochu. Vyplatilo se mi to, řekl mi a ukázal mi spoustu věcí, které jsem tehdy neznal. Pak už jsem se mohl zdokonalovat sám... Dodnes jsem mu vděčný!Kde budete uskladňovat či hangárovat své letadlo?

Postavíte si v nezástavbové oblasti stan, nebo risknete hangár a pokuty a správní řízení k odstranění stavby? Nebudete se bát, že Vám stan, či hangár někdo vybere? Budete letadlo každý letový den rozebírat a převážet do blízké pronajaté garáže?Opravdu jste tak zručný a nebude Vám vadit časová prodleva skládání a převozu, nehledě k jarním a podzimním blátivým neřku-li zimním návějím a jiným podmínkám cest vedoucích k Vaší jakékoliv další ploše?

Máte vozík, tažnou tyčku a ponětí co všechno se opotřebovává a kontroluje při skládání?

Tušíte, že v zimě si s rozkládacím letadlem asi nezalítáte, protože ho s vozíkem nebudete nejspíš schopni na plochu dostat? To vše jsem už zažil a upřímně - nestálo to za tu námahu!Lepší je mít přístřešek pro ovce, nebo dobytek přímo u plochy nebo ještě lépe na ní.

Výhody při používání "jakýchkoliv dalších ploch" a tam stojícího " přístřešku pro uskladnění sportovního létajícího zařízení, nebo letadla":

1. Nemusíte dojíždět daleko na letiště. I když máte letiště relativně blízko, pak přejet půlku, nebo celé město zabere spoustu neproduktivního času hlavně v létě, kdy se staví a opravují silnice, jsou uzavírky a objížďky. "Jakoukoliv další plochu" máte na svém pozemku - obvykle.

2. Získáte více času tím, že si ze svého přístřešku vyndáte své letadlo. Nepotřebujete pomocnou obsluhu. Umístění letadla v hromadném hangáru má své obrovské nevýhody, například tehdy, když Vám letadlo zastaví někam dozadu do kouta, někdy ani nemáte šanci si své letadlo sami bez pomoci a bez poškození ostatních letadel vyndat, nehledě k tomu, že vyndání letadla z nejposlednějších míst zabere spoustu času před létáním a následně i po létání při uklízení letadel, třeba až dvě hodiny navíc!

3. Nepoškozená letadla - najdete je tak jak jste je opustil. V hromadných hangárech velmi často dochází k různým odřeninám a ťuknutí letadel, ke kterým se překvapivě nikdo nehlásí a nelze je likvidovat z žádné pojistky. Po několika letech pak máte své nové pěkné letadlo dost obouchané.

4. Postupem času i ušetříte. Cena za hangárování letadla a letištní poplatky se stále zvedají.Poplatky za užívání letiště a hangárovné to na jedno letadlo může být částka v rozmezí 25-50tis ročně. Pokud máte víc letadel tak se Vám vlastní plocha a hangár finančně vyplatí a návratnost je mnohem rychlejší, nehledě k neustálým opravám odřenin a ťukanců.

5. Svoboda a nezávislost! Cestování mimo síť oficiálních letišť, větší hustota jakýchkoliv jiných ploch, opravdoví přátelé, jistá částečná nezávislost na systému.

Nevýhody:

1. Plochu musíte udržovat, sekat a starat se. Jde ji ale pronajmout zemědělci na seno. Vy si vysekáte jen proužek se zatáčkou a zbytek udělá on a dvakrát do roka. Bohužel to nikdy neudělá tak, jak by jste to udělal Vy.

2. Plocha je náročnější investice, která stojí v začátku poměrně dost prostředků, přístřešek také. Dají se ale koupit podmáčené pozemky, které zemědělci nechtějí a ty odvodnit, zavést a srovnat a zkultivovat, to je levnější a dlouhodobě se to vyplatí. Dá se koupit stará konstrukce haly, ta se dá rozebrat, vyvařit, opravit, natřít a složit a nově opláštit - tak jsem to udělal já a vy můžete také.

3. Nutnost umět se vypořádat se stěžovateli, to obvykle předpokládá mít co nejlepší vztahy s okolím, myslivci, hasiči, místními zastupiteli, starostou a hospodským a ty je nutné dlouhodobě budovat. Ne nemusíte prochlastat ledviny, na to jsou štamgasti, myslím jiný vztah.

4. Udržování si právního povědomí samostudiem, nebo nutnost mít dobré právníky v rodině. Cizí najatí právníci se za Vás nebudou tak bít jako Vy, bude to déle trvat a nemají potřebné povědomí o leteckých předpisech a frazeologii.

5. Přijdete o kolektiv lidí z letiště, kteří Vás mohou vhodně vést a dát Vám drahocenné rady zdarma, což je trošku škoda, o to raději je budete navštěvovat a oni Vás na Vaší jakékoliv další ploše také!

Létání na jakékoliv ploše s vnímáním spoluobčanů a jejich potřeb.

Ze začátku jsou téměř všichni v okolí "jakékoliv další plochy" proti létání, teprve dlouhodobým bezpečným provozem a pravidelným létáním bez nehod a s nejodvážnějšími ze spoluobčanů a ještě nejlíp zdarma se veřejnost pomalu přikloní na Vaši stranu, pokud Vám tam ovšem nebude létat někdo, kdo dělá leteckou nekázeň a stále ještě nechápe souvislosti - toho ale můžete vyhodit. Pokud to neuděláte ihned a razantně vše zničí! I takový znám případ.

Někdy dám poukaz na předváděcí let do tomboly, o pouti povozím občany své obce zdarma, v zimě se vyplatí udělat běžkařům stopu mimo povrch plochy kde létáte, oni mají radost a Vy z toho máte radost také, protože Vám nejezdí přes to co nechcete - třeba osvětlení umístěné na ploše.

Uspořádat "letecký den" pro nejbližší veřejnost na Vaší ploše je vázáno vydáním úředního povolení hlavního inspektora provozu ULL a schválení s jejich podmínkami, ale ač je to určitá administrativní zátěž, vyplatí se tím budovat vztah s veřejností, přičemž můžete na místě povozit zdarma lehké děti se souhlasem jejich zákonných zástupců, pokud je jakákoliv plocha delší a výkony a letová příručka to umožní, můžete povozit i dospělé. Tím se dobře utužují vztahy.

Pokud musím velmi brzo vstávat a letět na přelet, motorovou zkoušku dělám tam, kde to nejméně vadí - v údolí pod kopcem, za lesíkem, za stromem a odlétám co nejrychleji a co nejdále od obce pryč, abych spoluobčany nebudil a nedráždil. Mám zavěšené speciální vrtule, které jsou velmi málo hlučné, o tom jsme si povídali v předchozích kapitolách. Zbytečně tady nelétám okruhy, abych nikoho neprudil.

Občas se ale i já sám musím, zejména po delší pauze, rozlétat, pak si dávám záležet, aby provoz příliš nezatěžoval okolí.Budování vztahů s okolím je dlouhodobý proces, který může být mžikem ztracen nějakou blbostí, nehodou nebo i nouzákem třeba i někoho jiného!

Návod jak na to, jak upravit letadla, jaké techniky pilotáže a kde jsou vhodné to vše a daleko víc v mé knize pro piloty zdarma: Svobodné létání v přírodě aneb příručka českého bush pilota.



Líbil se vám tento článek? Navštivte náš youtube kanál Létám, létáš, létáme nebo naší webovou stránku www.letamletasletame.cz