Výcvik soukromých pilotů v Rusku 2

08.10.2022

Navazuji na předchozí blogový příspěvek, kde se hovoří o létání v Rusku. Jde o pokračování, takže pokud nejste v obraze, přečtěte si článek Výcvik soukromých pilotů v Rusku

Pilotní průkazy nejsou mezinárodní ve stejném smyslu jako, řekněme, automobilový průkaz. Licence od určité země vás opravňuje létat pouze s letadly registrovanými v této zemi. To znamená, že s ruskou licencí můžete létat po celém světě, ale pouze na letadlech s ruskou registrací. Pro země EU je licence EASA stejná. Pokud chcete letět řekněme do USA místním letadlem, budete muset ověřit ruskou licenci u FAA. To bude vyžadovat určité množství papírování, pohovor a zkušební let s americkým instruktorem. (Každá solidní letecká půjčovna v Evropě si vás též vyzkouší, jestli skutečně umíte létat, i když máte přeškolení na typ a další legislativní kroky v pořádku, vždyť nikdo si nechce nechat zničit letadlo nebo řešit jakýkoliv incident - pozn. redakce)

Po získání licence v zahraničí ji můžete u nás každoročně validovat. K tomu je potřeba ještě projít naším VLEKem. Co je to VLEK? VLEK neboli ВЛЭК - врачебно-летная экспертная комиссия je Odborná letecká lékařská komise a průchod jejím soukolím ne nezbytný pro ty, kteří se rozhodnou spojit svůj život s letectvím. Pokud chcete jít studovat na pilota nebo dispečera, zvládnout ovládání para nebo závěsného kluzáku nebo se stát letuškou či výsadkářem, musíte absolvovat VLEK.

Do budoucna je však důležité pamatovat na to, že pro zachování platnosti této licence budete muset pravidelně podstupovat lékařskou prohlídku a kontroly u instruktora podle pravidel vydávající země. Pokud máte například americkou licenci, tak jednou za dva roky budete muset získat lékařskou péči u certifikovaného lékaře (nejbližší je v Německu, pokud se nepletu) a vyhledat aktivního instruktora FAA, který váš může zkontrolovat.

Je také důležité pochopit, že soukromé letectví v Rusku je podle světových standardů v plenkách. To, co na Západě existuje desítky let, u nás stále nesměle podniká první krůčky. Ale přesto je vektor jasně nasměrován správným směrem a všeobecné letectví se rok co rok dále vyvíjí. Roste jak úroveň výcviku v leteckých školách, tak jejich počet. Pokud tedy relativně nedávno bylo studium v ​​zahraničí rozhodně atraktivnější a téměř jedinou možností, nyní se situace postupně mění k lepšímu.

Líbil se vám tento článek? Navštivte náš youtube kanál Létám, létáš, létáme nebo naší webovou stránku www.letamletasletame.cz .