Proč ultralehká letadla?

Dnešní ultralighty jsou velmi modernizovaná a mají vybavení jako kterákoliv sportovní letadla vyšších kategorií. Létají na rychlostech od 100 až někdy i přes 300 km/h. Můžete s nimi cestovat po celé Evropě a jak jsme se v nedávné minulosti přesvědčili i okolo světa. 

I toto je ultralight, ačkoliv to na první pohled nevypadá. Mustang P-51 Majitel: Alois Janata.

Hlavní výhodou ultralehkých letadel jsou především provozní náklady. Nejen, že většina z nich létá na automobilový benzín Natural 95, ale i samotná údržba letadel je finančně mnohem přijatelnější než údržba letadel třídy GA, tedy všeobecného letectví.

Tento krásný Jak 3 z hangáru Ladislava Ábela patří také do kategorie ultralightů.

Ultralighty vám splní vaše požadavky za velmi přijatelnou cenu a pokud si budete chtít zakoupit vlastní letadlo, můžete jej pořídit poměrně levně, ale samozřejmě všechno se odvíjí od požadavků, které na konkrétní letadlo máte. 

Což takhle seznamovací let? 

Seznámíte se s létáním, s letadlem a pokud se vám to bude líbit, můžete se potom rozhodnout pro absolvování leteckého výcviku nebo se jen proletíme a budete mít zážitek na celý život.

V rámci seznamovacího letu si podle vlastního přání můžete vyzkoušet samotnou pilotáž pod dohledem instruktora.


Což takhle naučit se létat a absolvovat výcvik?

I to je poměrně jednoduché. Pokud se vám seznamovací let líbil a zdá se vám, že by létání mohlo být vaším novým koníčkem, potom se můžeme pustit do výcviku.


Pro zahájení praktického výcviku je nutno splnit několik kroků. Prvním z nich je absolvování lékařské prohlídky. Následně pak je nutno začít studovat teorii, s čímž vám samozřejmě pomůžeme. Také je třeba se seznámit s letadlem, jeho vlastnostmi a postupně se s ním sžít. 


Elegentní Dynamic WT9 je opravdu nepřekonaný letoun kategorie ULL. Dosahuje rychlosti i 250 km/hod. 

a dolet má 1000 km.

Podhůří Krkonoš je z kabiny letadla nádherné

 —  TA KRÁSA VÁS UCHVÁTÍ —














 


Jak výcvik probíhá a jakou kvalifikaci získáte? 


Pro možnost započetí praktického výcviku, tedy létání, je nutno absolvovat minimálně 21 hodin teoretické přípravy. Celkové penzum teorie, kterou budete absolvovat je 45 hodin.


Následný praktický výcvik probíhá s instruktorem, který vás vede od prvních krůčků po pilotní zkoušku, kterou absolvujete s inspektorem provozu ULL LAA ČR. Po úspěšném absolvování teoretické a praktické zkoušky se stáváte plnohodnotným pilotem ultralehkých letadel.


Nenechte se zmást představou, že ultralehká letadlo jsou nějaká podřadná letadla, která létají pouze tzv. okolo komína. V současné době je obrovský výběr ultralehkých letadel a můžete s nimi létat po celém světě. Některá dokonce létají i rychlostí vyšší než 300 km/h. Mnoho ultralehkých letadel má prvotřídní vybavení, kterým se mohou rovnat i větším sportovním letadlům včetně autopilota či záchranného systému. 


Po absolvování výcviku se následně už můžete přeškolit na kterýkoliv typ ultralehkých letadel do 600 kg a pokud složíte úspěšně zkoušku z anglického jazyka, můžete létat i mimo Českou a SLovenskou republiku. 


Pokud budete po absolvování výcviku spokojeni s letadlem, na kterém jste výcvik absolvovali, můžete si jej u nás i nadále půjčovat a létat na tomto konkrétním typu. 


Postupně s nasbíranými zkušenostmi pilota ultralehkých letadel si můžete i zvyšovat svoji kvalifikaci. Můžete se přeškolit na vysazování výsadkářů, můžete se stát instruktorem či zkušebním pilotem ultralehkých letadel. 



Mé brázdění nebe nad Novým Vestcem.

Foto Radka Haklová 2018