2. Anabáze Tuláka XXL

06.07.2023

Osazení a vzhled mého Tuláka XXL

Pokud si člověk splní svůj životní sen, pořídí si novou hračku a udělá si tak radost, posouvá se do zcela jiného vnímání světa. Protože je třeba pochopit, že kdo si hraje, ten nezlobí.

Tuly na letišti v Bidovcích

Ale vraťme se k celkovému popisu tohoto skvělého letadla, protože jsem přesvědčen, že jsem poměrně hodně vybočil z tradičního trendu Tuláků. Jak jsem již napsal, rozhodl jsem se pro verzi se silnějším motorem Suzuki o 120 koňských silách. Mé velké zklamání nastalo v okamžiku, kdy mi Mirek Drahoš oznámil, že se mu tento motor nepodařilo sehnat. V duchu jsem se začal loučit se svým snem, ale stále někde v hloubi duše byla jakási jiskřička naděje, že moje letadlo bude takové jaké jsem chtěl. Ano, to je přesně ten výraz "jaké jsem chtěl". Proč? Neboť v minulosti jsem Mirkovi Drahošovi volal a ptal se jej, zda by do Tuláka mohl dát motor o 130 koních, což kategoricky zamítl. Jelikož jsem chtěl něco typu STOL nebo alespoň nějaké hodně podobné letadlo, tak právě Tulák mi přišel velmi příhodný.

Motor Suzuki ala Drahoš s velkým chladičem na boku

Nicméně v okamžiku mého zklamání, kdy Mirek vyslovil problém se sehnáním 120 koňského motoru jsem si stále říkal, že to dopadne dobře a vzápětí to přišlo. Míra mi obratem oznámil, že sice nesehnal slíbený motor, ale má pro mne připravený motor Suzuki 2.0 L, který má 140 koní, což byla pro mne a mé zklamání jako kapka živé vody. K pohonné jednotce skvěle seděla dřevěná pevná vrtule Wollner 1950, která podle zkušeností stavitele vyhovuje jak svižnému vzletu, tak i rychlostnímu rozpětí Tuláka XXL.

Kamarád Jarda Klacek vedle vrtule Wollner 1950

Takže motor a vrtuli bychom měli. Ještě nějaká kola, která mi umožní přistávat téměř v každém terénu, což jsou pneumatiky známé pod názvem Tundra. I s tímto problémem si mistr Drahoš poradil a kola jsou na světě. Skvělé odpružení a tlumiče umožňují naprosto pohodlná a příjemná přistání téměř všude.

Tundry ala Drahoš

Letadlo je též opatřeno záchranným systémem Galaxy, který zvyšuje jeho bezpečnost. Co se týče letových přístrojů, chtěl jsem jít cestou nejmenšího odporu a využil sdružený přístroj Kanardia Horis a kombinovaný indikátor (záložní přístroj) Kanardia Indu 80 mm. Rádio KRT 2 a odpovídač KTX 2 jsou umístěny na palubní desce pod navigací Garmin Aera 660. 

Přístrojová deska v mém Tuláku XXL

Samozřejmě dále mám potřebné motorové přístroje, dvě zásuvky 12V a dva ukazatele stavu paliva, z nichž jeden standardní (ze Škody 105) je umístěn na palubní desce a druhý (cejchovaná průhledná hadička) je umístěn mezi dveřmi a sedačkou pasažéra.

Druhý ukazatel paliva

Konstrukce letadla je svařovaná z letecké oceli chrom-molibdenu a potažená leteckým plátnem, které je opatřeno barevným, zeleno-fialovým nástřikem.

Kostra letadla z chrom-molibdenu opatřená potahem z plátna

...pokračování příště


Níže si můžete pustit video z líhně těchto skvělých letadel, kterým je bezesporu i Tuly.

Líbil se vám tento článek? Navštivte náš youtube kanál Létám, létáš, létáme nebo naší webovou stránku www.letamletasletame.cz