Tulák XXL

15.07.2023

Na své aviatické cestě jsem potkal řadu letadel, tedy promiňte, SLZ (sportovních létajících zařízení), která mi učarovala z mnoha důvodů. Česká republika a Slovenskou jsou totiž ve světovém měřítku velmoci ve stavbě a vývoji SLZ.

Tulák XXL z dílny Mirka Drahoše. Majitel Václav Beránek.

A proč tomu říkám SLZ? Protože podle LAA ČR spadají ultralehká letadla do skupiny tzv. SLZ, zřejmě, aby se odlišily kompetence ÚCL a LAA ČR. Nicméně toto je pouhé slovíčkaření a my se vraťme k původní myšlence tohoto článku.

Obdivoval jsem šikovnost českých konstruktérů a stavitelů malých letadel, kteří mnohdy vycházeli z velmi skromných podmínek. Když jsem okolo roku 2009 poprvé viděl Tuláka, netušil jsem, jak mi učaruje svými tvary, ale následně i vlastnostmi a dalšími aspekty.

Původní konstrukce Tuláka od Petra Podešvy byla klasická se svařovaným trupem a ocasními plochami, dřevěným křídlem a s posádkou sedící vedle sebe. Takový byl původní Tulák a velmi se povedl, takže začal být žádaný díky svým letovým vlastnostem i v zahraničí, ale nejprve bylo nutné vyhrát papírovou válku, takže první typový průkaz LAA měl Tulák v roce 1996.

Tulák z dílny Tomáše Podešvy. Majitel Zdeněk Doubek. Motor Rotax 912 (80 hp)

Díky svým skvělým vlastnostem letu a nezáludnosti je vhodný k létání pro radost, k základnímu výcviku, ale i letecké turistice. Následně Podešvovi založili firmu Let Mont ve Vikýřovicích u Šumperku, kde Tuláky začali vyrábět pod označením Tul - 1. Bratr Petra Podešvy vyrobil variantu Tul - 2, kde se sedí za sebou a podobá se klasickému Piperovi a došlo k určitým drobným kosmetickým změnám, kdy byly zakulaceny ocasní plochy, konce křídel byly zaobleny, jako tomu bylo v třicátých letech 20. století.

Tulák dokonce získal certifikaci i v Německu a byl vystavován na aerosalonu ve Friedrichshafenu, kde jej obdivovali návštěvníci z celé Evropy. O Tuláky obou zmíněných modifikací je zájem mezi piloty, staviteli, ale celkově mezi nadšenci létání v Německu, Polsku a dokonce Tuláky létají i ve Francii.

A nyní mám pro vás pomyslnou třešničku na dortu, protože jedním ze stavitelů a nadšenců létání je Miroslav Drahoš v Trutnově, jehož firma ACM Drahoš se již více než 15 let zaobírá stavbou Tuláků. Mirek však postupně klasickou konstrukci Tuláka upravil a dnes jsou jeho letadla též žádána na českém, ale i například na Polském trhu. Kabinu Tuláka rozšířil, ale i zvýšil a nazval jej příznačně Tulák XL nebo i Tulák XXL.

Samozřejmě nejde jen o zvětšení kabiny, ale i postupnou úpravu a zástavbu motorů Suzuki, na které je skutečně expert. Pokud však zákazník přijde s konkrétním požadavkem, Mirek mu vyhoví. Nicméně jeho úpravy automobilových motorů Suzuki jsou skutečně skvělé a z jeho dílny vychází motory 1.6 L a 1.8 L s výkonem 100 a 120 koní.

Tulák XL výrobce a majitel Miroslav Drahoš. Motor Suzuki 1.8 (120 hp)

Když jsem procházel různé Tuláky z dílny pana Drahoše, nenašel jsem na nich jedinou chybu, která by mne odrazovala od další a další zvědavosti. Je skutečně obdivuhodné, jak si stavitel poradil s mnoha prvky, které u moderních letadel výrobci řeší složitě a takříkajíc těžkopádně. V tomto případě mi celá stavba přijde naprosto skvělá a jakoby hozená do sportovního, moderního módu.

Tulák XL, r.v. 2021 vyroben Mirkem Drahošem. Majitel Miroslav Macek. Motor Suzuki 1.6 (100 hp)

V roce 2021 jsem viděl posledního Tuláka XL, který opustil tehdy dílnu Mirka Drahoše v Trutnově a mé aviatické srdce bylo rozzářené, neboť to byla skutečná nádhera (ne, že by jiné Tuláky nebyly). Můžete jej vidět na obrázku výše. 

Tuláci z hangáru pana zdeňka Doubka. Výrobce Tomáš Podešva.

V každém případě bych velice nerad, aby tento článek vyzněl, že Tulák pouze z dílny Mirka Drahoše je ten nejlepší. Určitě mě i další zarputilé aviatiky nadchnul, ale v minulosti jsem měl tu čest létat i na Tuláku z dílny pana Tomáše Podešvy (syn Petra Podešvy - konstruktéra Tul - 1) a právě zde se v mé hlavě zrodila myšlenka pro toto pohodové letadlo, takže věřím, že své příznivce si najdou oba dva výrobci a s radostí vám zde nechám na ně kontakty, abyste se sami mohli rozhodnout a eventuálně je oslovit, pokud byste se chtěli stát majitelem Tuláka.

Takže, jestliže chcete oslovit pana Podešvu, kontakt na něj naleznete zde

Chcete-li se informovat na letadla z dílny pana Drahoše, pak jej naleznete v ACM Drahoš


Pokud se vám tento článek líbil, můžete navštívit můj web Létám, létáš, létáme nebo můj YouTube kanál